Nou San Trafford

Az Index blogja a világ legjobb futballjáról.

A szerkesztőségből...

Utolsó kommentek

jujjdeizgi

Friss topikok

Régi idők focija I. - Az őrült Skaja

2009.01.15. 16:04 heinrich

Ha van olyan, hogy láthatatlan légió, meg láthatatlan kiállítás, akkor láthatatlan hősöknek is lenniük kell. Nekem például vannak is. Kapus, aki a gólt is védte, aki a legsúlyosabb löketeket is elnéző mosollyal pöccintette ki a léc alól, átjátszhatatlan védők, kiismerhetetlen összekötők és a kaput romba döntő, feltartóztathatatlan középcsatárok. Hősök, akiket sosem láttam. Csak egy hajszál választ el attól, hogy az ’akikről sosem hallottam’ kitételt is ideszúrjam, hiszen a magyar futball hagyományainak ápolása nálunk kimerül abban, hogy a névadó legnagyobb szégyenére olykor átnevezünk egy romhalmazt X stadionnak és korosztálytól függően aranycsapatozunk, albertezünk, nyilasizunk egy sort, azt is céltalanul.

Én nagyapám elbeszéléseivel kezdtem, aki az I. világháború alatt született, a másodikban megjárta a Don kanyart, mégis, a pokol szóról neki a váci katlan ugrott be, ahol falusi kiscsapat edzőjeként kettő-kettőt játszott a Bástyával. Nagy szó volt ez akkoriban, mint mondja. Később jöttek a különböző anekdotás könyvek, ponyvák, tanulmányok, propaganda kiadványok, szakkönyvek, visszaemlékezések, bármi, aminek a témához köze volt. Messze nem vagyok az aranycsapatig tartó korszak nagy tudora és szakértője, pusztán rajongója, de fontosnak tartom, vagy inkább örülnék neki, ha többen-többet tudnának a magyar fociról.

A sorozatban a XX. század első felének játékosaiból álló NST oldtimer válogatottat mutatjuk be – elsősorban személyes szimpátia, és nem játéktudás alapján. Később megpróbálunk kitérni olyan kérdésekre, hogy miért is a Fradi – MTK az örökrangadó, hogy minden idők legjobb magyar játékosa valószínűleg nem Puskás, hanem Orth György volt, hogy az ötvenes évekig a futball egyetemes fejlődését nagyban meghatározó edzőink voltak.

Saját környezetemből is tudom: egy napos hír, már nem is hír, meg egyáltalán, kik ezek az emberek, nem is tudtak focizni, haha, nézdmár milyen lassúak, az aranycsapat ma tizet kapna, aztán egyszer csak azt látom, hogy Mourinho, a mai futball egyik legjobb edzője 3-2-5-el (klasszikus aranycsapat felállás) rohamoz a Serie A-ban...


Az NST oldtimer válogatott kapujában:
Zsák Károly (1895 – 1944)
Becenév: Skaja
Klubja(i): „33” FC
Válogatottság: 30 (1912-1925)
Az év labdarúgója: 1913-14
Reinkarnáció: Iker Casillas & José Luis Chilavert

Zsák Károly
Skaját különösen kedvelem. Először is azért, mert nem volt teljesen normális. Kiegyensúlyozott, a családját rajongásig szerető férj, melegszívű, lelkiismeretes barát, de a pályán öngyilkos lelkületű hazardőr. Zsák szent őrültként, megszállottan őrizte a ketrecet, egy csorda kafferbivaly elé is kivetődött, vakmerő volt és önfeláldozó. Bal kezének gyűrűsujja az évek során többször is eltört, rengeteg problémája akadt vele, ezért inkább levágatta, hogy ne zavarja a védésben. Pályafutása végére csaknem lebénult a karja a vetődések és ütközések következtében levált vándorló csontszilánkok miatt, és csak ekkor szánta rá magát a műtétre, ami egyben visszavonulását is jelentette.

Zsák a budai 33 Football Club* (amit csak ’Harihárom’-ként szokás emlegetni) kapusa volt a század elején, ahonnan akkor sem igazolt el – a világ egyik legjobbjaként – mikor kiestek a másodosztályba.

Annyira szerette klubját, hogy 1927-ben, mikor az ellenfél ’a játékvezető két erősen vitatható ítélete nyomán’ 2-1-es vezetéshez jutott a kiesési rangadón, a feldúlt Zsák szünetben eszméletét vesztette, majd súlyos ideggörcs lépett fel nála, és kórházba kellett szállítani. Megkapó jelenet volt, amikor a tribün előtt hordágyon vitték el a magyar futball egyik legnagyobb alakját. A közönség – mintha parancsszóra történt volna – egyszerre talpra ugrott és szinte vigyázzállásban, néma csendben tisztelgett a magyar sport kidőlt hősének.

Zsák Károly minden idők legjobb magyar kapusának tekinthető. Atletikus, harmonikus, gyors, magabiztos, ráadásul játékában rengeteg ötlet, egyéni szín volt, messze megelőzte korát, és utódjaira is nagy hatást gyakorolt, mind páratlan kifutásaival, mind azzal, hogy a magyar bajnokságban közel negyven gólt lőtt tizenegyesből.

A korszak csodakapusának Zamorát tartották, így amikor 1925-ben a spanyolokkal játszottunk, a közönség egyértelműen kettőjük csatájaként könyvelte el a meccset. Állítólag, minden Zsák védést hangos ’Zamooora’ felkiáltás követett, a spanyol bravúrjai után pedig Skaját cukkolták a nézők. A meccset végül egy potyagól döntötte el, Zsák keze és lába között vánszorgott be egy erőtlen lövés. Saját bevallása szerint ezt sosem tudta megbocsátani magának, még akkor sem, amikor néhány év múlva Zamora Budapesten ugyanúgy járt, mint ő. 

Visszavonulása után jó néhány évvel, Európa Kupa meccset játszottunk az osztrákokkal Bécsben, a magyar kapuban a fiatal Gallina Károly (Nemzeti 23) állt, akiben nem volt nagy bizodalma a közvéleménynek, de Gallina imponáló magabiztossággal állt őrt a magyar háló előtt, csodálatosan védett. Nem lehet tudni, ki kezdte, de sokadig bravúrja után percekig kiáltoztuk: Zsák! Zsák! Zsák! A bécsi közönség csodálkozva figyelte, milyen új csatakiáltást találtunk ki. Amikor megértették, sok ezer osztrák torokból is harsogott Gallina Karcsi felé: Zsák! Zsák! Zsák! A legnagyobb magyar kapus nevével fejeztük ki neki hálánkat és elismerésünket.



Tartalék: Szabó Antal
Becenév: Tóni
Klubja(i): Hungária FC
Válogatottság: 41 (1932-1939)
Reinkarnáció: René Higuita

Tagja volt az 1934. évi, valamint az 1938-as világbajnokságon ezüstérmet nyert (Olaszország – Magyarország 4-2) csapatnak. Kivételes adottságai mellett bohém volt, a végletekig könnyelmű. Félpályás kifutásokkal, hangulatos cselezgetésekkel múlatta az időt, ha tehette, fejjel hárított a gólvonalon, sőt olyan eset is akadt, mikor egy hazai bajnokin egyéni akcióra vállalkozott a jobbszélső helyén, de – egyébként kiváló – beadását Titkos megaludta, hirtelen nem tudván feldolgozni az összekötő helyén vadul rohamozó Szabó Tóni látványát.

A magyar futball első, nemzetközileg is jegyzett kapusa Domonkos László (MTK) volt, aki nálunk is meghonosította a vetődés intézményét, és öklözések helyett igyekezett megfogni a labdát, őt hosszú ideig Zsák követte, majd Weinhardt (Vermes) Ferenc (Szombathelyi AK), Amsel (Angyal) Ignác (FTC) és Aknai (Acht) János (Újpest FC) nagyjából felváltva védett a válogatottban, egészen Szabó Antal felbukkanásáig. A negyvenes években Csikós Gyula (FTC) és Tóth György (Újpest) küzdött egymással, míg 1947. augusztus 20-án be nem mutatkozott Grosics Gyula (MATEOSZ). 
 

(utólagos betoldással meg kell még említenünk Platkó Ferenc (Vasas, Hungária) nevét, aki 1923-30 között a Barcelona kapusa volt, éppen a már említett Zamora utódjaként. Legtöbb sikere külföldi csapatokhoz kötődik, valószínűleg ezért, alig találni róla magyar forrásokat. Wikipédia oldala több nyelven is igen alapos, magyarul – surprise – egy szó sincs róla)
------------------


* = A Magyar Labdarúgó Szövetség alapító értekezletén (1901. január 8.) 13 csapat képviseltette magát:
1.    Budapesti Torna Club
2.    Posta és Távírda-Tisztviselők SE
3.    Magyar Atlétikai Club (MAC)
4.    Budapesti Egyetemi Atlétikai Club (BEAC)
5.    Magyar Football Club
6.    Budai Ganzgyár Football Club
7.    Műegyetem Football Club
8.    "33" Football Club
9.    Ferencvárosi Torna Club (FTC)
10.    Budapesti Atlétikai Klub (BAK)
11.    Magyar Úszó Egyesület
12.    Budapesti Sport Club (BSC)
13.    Ganz Vagongyári Tisztviselők SE
 

A csapatok kivétel nélkül Budapesten működtek, és a főváros-vidék ellentét gyakorlatilag a mai napig konzerválódott. Nirnsee Gyula (Pozsonyi TE) volt az első, aki vidéki csapatból került be a válogatottba (kétszer 1904, 1907), de érzésem szerint legalább a harmincas évekig kellett várni, még a vidéki válogatottság elfogadott lett.

67 komment

Címkék: h oldtimer régi idők focija

A bejegyzés trackback címe:

https://nst.blog.hu/api/trackback/id/tr31879822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2009.01.15. 16:28:07

...és visszaköszön gyerekkorom egyik kedvenc olvasmánya, A magyar futball anekdotakincse.

A vidámpark előtt vettük egy nagy könyvcsomag részeként, öt éves voltam, egy év múlva három részre szaggattam, négy év múlva pedig elolvastam és fejből fújom :)

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.01.15. 16:30:03

'A magyar futball anekdotakincse' - így van, hatalmas olvasmány :)) Remek kiegészítője az 'Alberttől-Zsákig'-nak.

popp · http://koncertblog.com/ 2009.01.15. 16:34:03

Na ígéretes sorozat kezdődik itten, remélem lesz Cseh Matyi cikk is ;-)!

popp · http://koncertblog.com/ 2009.01.15. 16:35:32

Az Alberttől-Zsákig nekem is megvolt. Erre az anekdotakincsre meg rámegyek valami antikváriumban.

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.01.15. 16:40:58

Természetesen a tróger csehmatyi lesz a jobbösszekötő :D

Lencse. 2009.01.15. 17:08:33

Hú, heinrich, respekt.

Lencse. 2009.01.15. 17:19:17

@kroos: Ez azért csak részben igaz. :)

kroos 2009.01.15. 17:24:29

Megariszpekt Heinrichnek.
Azok többsége akik látták a focit a kezdetektöl,Schaffer Spéci-t nevezik meg a valaha volt legjobbnak.3-2-5-nem klasszikus aranycsapat felállás mert az a 4-2-4.Amit nem is Sebes talált ki mert pl, a Bukovi-féle fradi már játszotta 10 évvel korábban.
Ha legnagyobb magyar kapusai akkor én megemliteném még Plattko Ferust..aki a Barcelona
valaha volt legjobb kapusa.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.15. 17:24:30

"a magyar futball hagyományainak ápolása nálunk kimerül abban, hogy a névadó legnagyobb szégyenére olykor átnevezünk egy romhalmazt X stadionnak és korosztálytól függően aranycsapatozunk, albertezünk, nyilasizunk egy sort, azt is céltalanul."

Teljesen egyetértek, és gratula a posztért!

Egyébként igaz az a pletyka, hogy Zsák Károly élete legnagyobb bravúrjának azt tartotta, hogy amikor gyermeke leesett az ágyról, ő egy hatalmas vetődéssel megmentette őt a padlóra zuhanástól?

kavics30 2009.01.15. 17:27:22

le a kalappal, köszönjük és nagyon várjuk a folytatást!

room303 2009.01.15. 17:27:40

csatlakozom lencséhez és krooshoz, nagyon nagy respekt

kroos 2009.01.15. 17:27:45

a 38-as vb döntös csapatban volt több debreceni is..sas,vince,markos...

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.01.15. 17:28:43

@Csöncsön: Igaz, legalábbis ez a 'gyerekelkapós' védése több forrásban is előfordul.

Lencse. 2009.01.15. 17:32:57

Jujj. Rossz elképzelni, hogy mi történik, ha mondjuk Scholes babája esik le az ágyról. :)

kroos 2009.01.15. 17:33:09

Zsáknak nagyon fájt hogy Vb-n nem védhetett...habár ami most egy spanyol-argentin,az akkor egy magyar-osztrák volt,és kis tulzással 2 hetente játszottak.
Heinrich..nekem lenne egy személyes kedvencem...az egyiptmi csapás ,,föbünöse" ugye lesz ö is?
(Braun Csibi minden idök legjobb jobbszélsöje)

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.01.15. 17:33:58

@kroos: a taktikai fejlődésről majd lesz külön poszt, ott majd elvitatkozunk rajta. Zakariás valóban inkább beállós volt, míg Hidegkuti visszajött teljesen a kzp-ra, de a 4-2-4et inkább nevezném brazil rendszernek, ami az 1958 VB-re forrt ki leginkább. Az aranycsapat az 1-3-3-3, 4-2-4 és a 3-2-5 furcsa elegyét játszotta, variálta a leírások alapján, ezt majd később folytatjuk :)

kroos 2009.01.15. 17:36:42

@heinrich: ok.nem felejtem el.de abból nem engedek hogy a 4-2-4 magyar találmány.Az lehet hogy a brazilok tökéletesitették...
a Catenaccio meg a svájci retesz továbbfejlesztése...

heinrich · http://nst.blog.hu 2009.01.15. 17:38:06

@kroos: a 4-2-4 magyar találmány, ebben teljesen igazad van.

kroos 2009.01.15. 17:39:43

38 gólt Zsák 11-esböl.

kroos 2009.01.15. 17:41:05

@heinrich: és szerintem a 40-es évek bukovi-féle fradija játszotta elöször.
És ha már sorrend,ű1schaffer2,orth,3 sárosi 4, puskás

fran7 2009.01.15. 17:45:34

Nagy köszönet a posztért, mindig is úgy gondoltam, hogy az Aranycsapat nem a semmiből jött, ők is tanultak valakitől, még ha zsenik is voltak. Volt egy olyan újság, hogy Gól! Abban ha jól emlékszem azt írták, hogy a 4-2-4-et Hidegkutiék találták ki az MTK-ban. Mindig elfacsarodik a szívem, hogy Magyarországon volt ilyen színvonalas újság és ilyen színvonalas futball. Nagymarosi Mihályról lesz poszt?

kroos 2009.01.15. 17:58:09

Hidegkutit már 20 évesen is ,,öreg"-nek becézték:)
Nagymarosi Mihály-teljesen jogos..Kalmár Jenö megvan valakinek?Ugy csak kocka fejelt ahogy ö.

BENIARRIVO · http://forzaitalia.blog.hu 2009.01.15. 18:38:25

jó kis poszt, kösz heinrich! mert hát ugye "Kell egy csapat! .... Kell!!"

kroos 2009.01.15. 18:46:25

+egy elvesztett meccsért kaptak hideget-meleget mindenkitöl...most olvasom bicskei nyilatkozatát amikor kikaptunk a gruzoktol 4-1re
,,akartak a fiuk,hajtottak"-lol
Honnan kezdödik a mélyrepülés?
Berntöl? vagy Marseille-töl? vagy csak 86-tól?
Kutas volt az egyik legjobb mlsz elnök szerintem.
De 78-ban menni kellett mert kiestünk a Vb-N A csoprtból.Ahol ott voltak a Platinivel felállo franciák,az olaszok zoffostul,rossistul, meg a házigazdik akik elcsalták ellenünk a meccset.

kroos 2009.01.15. 18:57:22

Az közelmult kapusai közül nekem mészáros bubu,disztl pet.,zsiborás tetszettek.Meg volt egy kovács atilla nevü csepeli válogatott is de öt elmeszelték bunda-ügyek miatt..

Csörszike 2009.01.15. 19:23:35

Végre magyar foci!
Zseniális írás, és zseniális ötlet!
ha ugyanis az nst a "világ legjobb fociájáé" , abban az esetben KELL foglalkozni az 1900-19xx-ig tartó magyar (osztrák-magyar, cseh/szlovák-osztrák-magyar, naszóval K.u.K, aka calcio danubio) focival, ugyanis a világ egyik vezető, de mindenképpen leginnovatívabb futballja itt volt.

Der Beste 2009.01.15. 20:18:56

Ez a post-sorozat a magyar futball utolsó éveinek legszebb pillanata.
Gratulálok s köszönöm.
Alig várom az Orth-s posztot.

mickeyknox 2009.01.15. 20:39:23

nagyon jó a poszt, gratulálok

crouchy 2009.01.15. 20:44:01

ez rohadt érdekes. de tényleg. köszi!

davidmoyes 2009.01.15. 20:48:26

Óriási gyerekek!!!!!!!!
Én is várom Orth Gyurit, Braun Csibit és a többieket...
Anekdótakincs rulez!!
Kvízkérdés:
Ki honosította meg a rágózást?
(szódásüveg gumival...)

kukonyalori 2009.01.15. 21:09:04

Heinrich nagyon nagy ötlet ez a sorozat. Ezekről a legendás időkről nagy fateromtól, aki az nb II-es esmtk centerhalfja volt a huszas évek végén harmincasok elején, hallottam nagyon sokat. Szerinte is Zsák Károly volt a valaha élt legnagyobb kapusa, Orth Gyuri meg a "Világegyetem" legnagyobb footballistája.
Schaffer Spéciről meg annyit, hogy Ő vezette először a Scudettoig az As Romát. És abban az időben nem ő volt az egyetlen magyar edző az olasz élvonalban. Igaz Popp?

bedobásnál nincs les, ezt használta ki · http://bedobas.tumblr.com/ 2009.01.15. 21:25:55

jó poszt valóban. kár, hogy ebből az időből nem (?) maradtak fenn filmfelvételek, nem tudom, hogy ezek a szájhagyomány útján terjedő sztorik/leírások mennyire hitelesek. az én (vidéki) nagyapám például rendkívül meggyőzően tudott érvelni amellett, hogy Hidegkuti nagyobb játékos volt Puskásnál, úgy hogy egyiket sem látta szerintem (még tévében sem ugye) játszani.

bedobásnál nincs les, ezt használta ki · http://bedobas.tumblr.com/ 2009.01.15. 21:27:15

ja, nekem a Felejthetetlen 90 percek volt az alapmű, azt ismeritek?

davidmoyes 2009.01.15. 21:28:59

Apámnak megvolt. Nyolcadikos voltam, mikor elhagytam. :)

mann 2009.01.15. 21:30:54

Jó a poszt. Folytatást :)

bedobásnál nincs les, ezt használta ki · http://bedobas.tumblr.com/ 2009.01.15. 21:31:53

@davidmoyes: nekem elvileg még meg kell, hogy legyen valahol. nagyon jó kis könyv, ez a Zsák-Zamora sztori is benne van.

Vaader 2009.01.15. 21:41:36

Zseniális cikk, a taktikáról szóló írást nagyon kíváncsian várom.

Asidotus 2009.01.15. 22:44:17

Nagyon jó, hogy elindul ez a cikksorozat, hajrá!

Oarbeaskoa 2009.01.15. 23:04:11

részemről is respect, heinrich!!!

Oarbeaskoa 2009.01.15. 23:05:29

nem lehetne összehozni egy olyan derbyt amelyben az NST szerkesztősége játszana a kommentelők válogatottjával? Természetesen beharangozóval és utánna összefoglalóval :)

Titi120 2009.01.16. 00:04:17

Tovább is van ? Mondjaaaaad !!! :)

Oarbeaskoa 2009.01.16. 00:35:17

én mondjam ?!
érdekes kaland lenne...
Kellene valaki a kommentelőket összefogja
aztán van-e hajlandóság az NST-nek kiállni
a többi meg technikai kérdés

nem tudom

szbszig 2009.01.16. 04:53:28

Jó lesz ez a rovat nagyon, érzem. :)

kroos 2009.01.16. 07:49:03

@kukonyalori: ,,Schaffer Spéciről meg annyit, hogy Ő vezette először a Scudettoig az As Romát. És abban az időben nem ő volt az egyetlen magyar edző az olasz élvonalban"

És honna vezette öket odáig...amugy volt olyan hogy a 16 csapatbol 10-nek magyar edzöje volt.
Viola József nyerte az elsö scudettót,aztán ott volt még ,Károly Jenö...Sárosi Gyurka.
az Internál Weisz Árpád aki fogalom Olaszországban,Feldmann Gyula,..a Bologna felvirágzása meg eggyértelmüen nekünk és ezeknek az embereknek köszönhetö.
Sokat köszönhet nekünk a Sera A,és ök ezt tudják is.Csak mi nem.

Fekete Pákó 2009.01.16. 08:15:42

Zseniális ötlet és remek cikk, alig várom a folytatást!

kroos 2009.01.16. 10:25:58

ilyen cipöben hogy lehetett focizni????

balu11 2009.01.16. 11:47:56

remek az ötlet, jó a cikk, várom a folytatást

kösz

ZenZo 2009.01.16. 12:15:38

Én is érdeklődve várom a folytatást, Sokat hallottam ezekről a "srácokról" apámtól, nagyapámtól anno, bár hozzáteszem, rendkívül kevésre emlékszem ezekből a sztorikból, Zsákról sok sztori szólt. A legtöbb persze az aranycsapatról.

red7 (oda adjad befelé a labdát, bazzmeg!) 2009.01.16. 13:06:13

Isteni kezdeményezés, hajrá NST! Toldi Gézát ki ne hagyjátok. Az kedvenc könyvem a témában az Üllői úti kapufák c. mű volt, amit hülye fejjel kölcsönadtam kb. 20 évvel ezelőtt...

tb 2009.01.16. 14:59:08

@bedobásnál nincs les, ezt használta ki: nekem van néhány filmfelvételem, igaz kicsit korábbról, és nem magyar, hanem néhány angol meccs 20 mp-es - 1 perces részletei 1897-1912 közötti bajnokik, fa kupa meccsek, válogatott meccsekről van szó (+1 Arsenal edzés részlet), ha valakit érdekel feltölthetem valahova

bedobásnál nincs les, ezt használta ki · http://bedobas.tumblr.com/ 2009.01.16. 15:16:39

@tb: engem érdekel, bár angol felvételek azért nagyjából hozzáférhetőek a BFI archívumában. itt van pl. egy legendás Newcastle-Liverpool találkozó 1901-ből:

www.youtube.com/watch?v=DhjTX39xKB4&feature=channel_page

badblood 2009.01.16. 16:00:03

Én is beállok a sorba: Respect a posztér, és várom a folytatást, sőt a folytatásokat!
Apám "szemelvényeiből" tudom, hogy anno már akkor fanyalogtak, ha ama bizonyos csapat nem volt bent a FIFA top 5-ben, pláne, amikor "kiestek" a top 10-ből...
Apám apja pedig állandóan elégedetlen volt az akkori válogatottal, már amennyire emlékszem...
(Ha még élne, mit szólna a mostanihoz???)

kroos 2009.01.16. 18:54:56

heinrich hátulra ha a Fogl gátat teszed akkor elég 2 védövel játszani..

kukonyalori 2009.01.16. 19:44:27

Már előre látom milyen parázs viták lesznek az összeállításon. Alig várom.

ef00t · http://www.eu-football.info 2009.08.17. 15:33:52

Here all matches of Zsák Károly in Hungary national team

eu-football.info/_player.php?id=23541

medco 2009.08.25. 16:54:54

Gratulálok a sorozat elindításához, már nagyon időszarű volt. Hegyi Iván kezdett el egyet "Magyarok nagy pályán" címmel. Minden ország megbecsüli régi értékeit, csak így lehet folyamatos a színvonal. Nálunk a zseni sorozat Schlosserrel kezdődött. Sok sikert a folytatáshoz

medco 2009.08.28. 10:54:39

@kroos: A 4-2-4-et valóban Bukovi találta fel, de nem a Fradi, hanem az MTK játszotta először. Palotás volt a hátravont center. Később Sebes honosította meg az Aranycsapattal. Viszont Guttmann Béla vitte Dél-Amerikába 1957-ben. Akkor segédedzője volt Feola a Santosnál. Ezzel a szisztémával nyertek VB-t a brazilok1958-ban!

kroos 2009.08.28. 13:14:01

@medco: IGEN.
De Palotás=elefánt a porcelánboltban.
Neki egyálltalán nem állt jól az a poszt.

medco 2009.08.28. 13:43:13

@kroos: Szerintem a legjobb 10. 1.Orth 2.Puskás 3.Bozsik 4.Schlosser 5.Schaffer 6.Sárosi 7.Zsák 8. Bukovi 9.Hidegkuti 10.Rumbold

kroos 2009.08.28. 13:46:52

@medco: én az enyémet nem merem leirni....amit láttam és amit tudok az ismereteim alapján,Puskás nálam nincs benne az 5-ben.
De a 10.ben pl. Konrád ii,Nagymarosi, és Lantos Miska igen.
Annyit azért elárulok hogy nálam Gyurka az elsö.
Mindenki Gyurkája.

Rántott máj (törölt) 2009.10.23. 20:32:42

@JClayton: Detto, csak en konyvtarbol vettem ki vagy haromszor, mig vegul selejtezeskor vegleg lenyultam :D

Rántott máj (törölt) 2009.10.23. 20:34:03

@Lencse.: Reflexbol kezzel kiuti az ablakon :)

Rántott máj (törölt) 2009.10.23. 20:37:08

@davidmoyes: Ha emlekeim nem csalnak, akkor Balogh Bonzo :)

christvhu 2010.01.15. 15:19:40

szuper a poszt! Köszönjük!!!

Kroos: Tóth Zoli nincs meg? kapusok a közelmúltból...
hihetetlen tehetséges volt, aztán disszidált és sokáig játszott USA-ban Kanadában. Komoly nevet szerzett magának ott is, volt az MSL legjobb kapusa is.
süti beállítások módosítása